Julemarked i Lübeck

Morgenen startede kl. 4.55 med et ur der ringede. Dagens begivenhed var en længe ventede juletur til Lübeck for at se deres berømte julemarked. Tyske julemarkeder siges at være meget storslået, og i mine øjne også en kende romantiske, fordi de går all-in på boder i hyggelige omgivelser. Jeg har længe ønsket mig at tage en tur derned og i år blev “drømmen” til virkelighed.

Vi (min mor og jeg) tog på en endags-tur med Ørslev, som for to personer kostede den nette sum af 400 kr. og det kan være svært at have mange dårligt tanker om. Vi havde valgt dagens første afhentningssted Valby, hvor bussen ankom kl. 6.00 for at samle os op. Der stod en del sammen med os, som også var tossede med nisser, der også gerne ville til Lübeck.

I mørket blev vi råbt op af den flinke chauffør Lars, som med hård hånd tildelte os vores pladser. Min mor og jeg endte nede i bunden af bussen på plads nr 45 og 46, hvilket viste sig at være ganske udemærket. Sæderne ved siden af var gået i stykker, så der skulle ikke sidde nogen – derfor havde vi rigeligt plads til at smide jakker og poser derover.

Efter et par stop i mørket undervejs nåede vi Rødby kl. 9.15, hvor vi skulle med færgen til Puttgarten. Jeg er ikke den stærkeste spiller når det handler om store både i vand, men solen skinnede så smukt og der var ikke en vind, som rørte sig, og selvom jeg allerhelst ville, var der ikke meget at klage over på den 45 min lange tur over.

I Lübeck blev vi sat af ved Musikhuset, hvor der var en kæmpe parkeringsplads, og stukket et kort i hånden med de forskellige markeder i byen. Vi havde 4 1/2 time at hygge os i (hvilket i øvrigt er det længste jeg kunne finde med de forskellige busselskaber, så Ørbæk anbefales varmt!). Vi satsede selvfølgelig på at vi kunne nå alle markederne, men begav os i første omgang mod det store og mest kendte Rathausmarkt, som passende nok ligger på rådhuspladsen.

Rathausmarkt

Langs gågaden hvor man i årets andre 11 måneder ‘kun’ kommer til for at shoppe, er der i december opstillet søde og hyggelige boder i træ. Alle er pyntet med gran og masser ar julekugler, men indholdet varierer fra brugskunst, mad, julestjerner, pynt og andre søde gaver. Sanseindtrykkene er på sit højeste på og det historiske aspekt af det 350 år gamle julemarked giver det sidste pift af julestemning.

Vi fandt en sød lille bod som solgte trævarer i alle slags. Der var skåle med smukke mønstre fra træets årer, der var skærebrætter, skeer, lysestager, køkken”værktøj” osv. Jeg valgte en ret fin palet, som føltes blød og fin mellem hænderne. Ligeledes faldt jeg meget hurtigt for verdens smukkeste julekugle i en bod, som solgte kugler og julepynt i glas, hvilket fik det hele til at se smukt og skrøbeligt ud.

Lige ved siden af lå en bod, som solgte det der hedder Muzen eller Mutzen. Jeg har slået det op og fundet ud af at det kaldes begge dele (hvorfor ved jeg ikke). Det er små min donuts eller klejner, som spises med flormelis, og de smager himmelsk! Vi købte bare en lille portion, og de var væk på ingen tid.

Som vi gik rundt og kiggede på boderne, blev vi egentlige overrasket over hvor mange madboder der er rundt omkring på de forskellige markeder. Jeg havde en forestilling om at der ville være fyldt med dimser, nisser og andet julepynkt, men faktisk er 80% af boderne nærmest mad eller gluhwein. Lidt skuffende når man egentlig kommer for at fylde armene med julepynt til den i forvejen overfyldte lejlighed (undskyld kæreste!). Dog vil jeg sige at duftene fra grillen med alle dens pølser, kartoffelpandekagerne og de vilde kager, var dejligt og meget velkommen!

Winter wonderland

Nede ved floden lå der et forholdsvis lille marked, som der beskrives på mange hjemmesider, som et børnenes marked, fordi der her kan stås på skøjter og børnene kan få lov til at bage. Idyllen over et marked ved vandet ville ingen ende tage på dagens smukke fredfyldte tur, med solen skinnende så utrolig rent og med et snært af varme på vores kinder.

Det viste sig også at det var her Lübeck havde valgt at gemme alle deres nisser, og vi gik selvfølgelig henrykte i gang med at granske dem alle. Et par andre danskere overhørte vores snak, og kom til at fnise over at vi havde problemer med at finde plads til nisserne derhjemme, men alligevel ihærdigt prøvede at overbevise os selv om at der var et par ledige cm til alle de fantastiske nisser.

Afslappet julehygge i Lübeck

Glæden ved at slentre roligt igennem Lübeck og kigge på små boder og se alles julegrin, var den bedste del af dagen og også det jeg havde forventet af turen. At vi den 8. december kunne åbne jakkerne og nyde turen igennem gaderne, var helt fantastisk og perfekt toppet op med en kop udendørskaffe med udsigt over vandet.

Ud af de 9 julemarkeder i Lübeck er det to beskrevet ovenover, dem vi gik mest op i. Et par stykker af de andre var lukket (bl.a. det i Helligåndskirken, som jeg ellers tror ville have været ret spændende), og andre mindede mere om små tivoli’er med deres pariserhjul og karruseller.

I en af de sidste boder på vej op mod bussen fandt vi en stor elg skåret i træ, som ud over en vandrestav og halstørklæde også havde et meget fint egern siddende på skulderen. Det lyder garanteret rigtig mærkeligt, men han var så unik og nuttet at kigge på, at vi simpelthen måtte have ham med hjem. Og således gik turen tilbage til bussen, hvor alle var samlet og klar til at køre kl. 15.56.

På vejen hjem var der indlagt godt en time ved bordershoppen. Dette var vi egentlig ligeglade med, men når nu vi var der købte vi alligevel alt for meget chokolade med hjem til årets julefrokost 1. juledag. Nej jeg ville aldrig kører til grænsen for at handle ind, men når vi nu var der, kunne vi jo godt gøre brug af tiden.

Egentlig var det meningen at vi først skulle have en færge kl. 18.45, men fordi alle var klar og til at køre så hurtigt at vi rullede ud fra parkeringspladsen 18.13, nåede vi praktisk talt lige at få røven med indenbords på den færge som sejlede 18.30. Lad mig sige det på denne måde – porten lukkede i før vi havde slukket bussen og vi var begyndt at sejle, før vi overhoved var nået ovenpå. Bum.

Igen var turen over meget stille og op igennem Lolland-Falster og Sjælland foregik turen i god ro og mag. Klart anbefalelsesværdigt at rive en dag ud af kalenderen for at skrue julestemningen helt i top!